Vyplatí se více SEO nebo PPC?

Jde o otázku, kterou si pokládá na začátku snad každý internetový podnikatel. Mám se raději věnovat dokonalé optimalizaci webu pro vyhledávače nebo spíše investovat do reklamy, ať už na Google nebo třeba na Facebooku? Myslím, že odpověď není buď to či ono, obě metody se mohou doplňovat, aby se tak co nejvíce zvýšila jejich účinnost.

SEO = dlouhodobá strategie

Nejprve je třeba si uvědomit, že SEO je během na dlouhou trať. I při dokonalé optimalizaci, množství zpětných odkazů a hodnotnému obsahu trvá týdny, než Google zařadí stránky na jedno z prvních míst pro určité vyhledávací dotazy. Ještě více záleží na samotné konkurenci u těchto vyhledávacích dotazů, pokud je zde mnoho kvalitních stránek, tak bude velmi těžké přeskočit je ve vyhledávání, už proto, že Google přikládá nemalý význam i samotnému stáří stránky, což je něco, v čem jednoduše nové stránky nemohou těm starším konkurovat.

V dlouhodobějším horizontu se ale SEO jednoznačně vyplatí, už proto, že následná návštěvnost je organického rázu, tudíž je bezplatná na rozdíl od PPC, kde musíte za návštěvnost platit stále.

PPC jako ideální doplněk

PPC je z mého pohledu absolutně nutné ve chvíli, kdy jsou vaše stránky nové, tedy se ještě nemohou dobře umisťovat díky SEO. Dalším případem, kdy bude PPC ta lepší volba je při propagaci nových produktů, kde je taky prakticky nemožné stále upravovat SEO a čekat několik týdnů či měsíců na výsledky.

Na některých platformách je nicméně PPC nevyhnutelné. Takovou platformou je třeba Facebook, ten totiž přirozenou cestou ukáže vaše nové příspěvky jen několika málo uživatelů. Důvod je čistě pragmatický, Facebook se snaží přimět podnikatele, aby za propagaci utráceli.

Jako největší výhodu PPC oproti SEO vidím v prostém faktu, že u PPC vidíte výsledky okamžitě. Pokud vám funguje určitá reklamní kampaň, získáváte tedy více klientů, než vynakládáte nákladů na reklamu, tak není nic snazšího zvyšovat rozpočet na reklamu a tím získávat stále více klientů. U SEO tuto možnost nemáte, na druhou stranu ale dobře nastavené SEO, které způsobí, že se vaše stránky umisťují jako jedny z prvních na důležité vyhledávací dotazy, je jednoduše k nezaplacení.

Snad vám tedy tyto stručné tipy a postřehy pomohou alespoň o něco vylepšit vaše PPC kampaně či SEO vašeho webu, pokud byste měli jakékoliv otázky, tak mi prosím pošlete zprávu.